anonym Personál zeptal se před 6 roky
Dobrý den, mám problém s dcerou… Studuje gymnázium a je velmi pečlivá, takže se učí až do noci a ráno má pak problém vstát…. Poslední třičtvrtěrok se zhoršila v prospěchu a to i přesto, že se učí čím dál více…. Jenže je to na úkor spánku… Snažím se najít způsob, jak ji to vysvětlit, ale mám pocit, že si s tím sama neví rady… Někdy jde spát i ve čtyři ráno – pak samozřejmě zaspí…. Posledních pár měsíců to začla řešit tím, že občas prospí celý den a do školy prostě nejde…. Má už hodně zameškaných hodin – potom to musí dohánět a je v učení ve skluzu…. Zatím ji píšu omluvenky… Vím, že není lajdák….vidím na ní, že ji to trápí, ale nějak nemá vůli dodržovat nějaký řád…. Řekne – už se budu učit jenom chvilku a je z toho hodina… Jako by nebyla schopna odhadnout čas…. Jsem kvůli tomu nevyspaná i já, protože několikrát za noc, když zjistím,, že ještě nespí, ji jdu popohánět, ať už zalehne…. Je takto pečlivá i v uklízení……takže ji všechno trvá déle…. Když jsem to s ní probírala, slíbila, že s tím něco udělá…..ale zlepšení je zatím minimální…. Když se jí zeptám, proč nejde spát hned, řekne, že se ještě něco musela doučit…. Prostě jí to nedá, dokud nemá pocit, že je to na 100% …. Mám o ní opravdu strach, protože spí v průměru tak 3-5 hodin, akorát o víkendu to dospává…. Jde na ní vidět, jak je unavená….ale nedá si říct…. Myslím si, že v učení nemá systém a proto jí to tak trvá…. Jsem bezradná. Jak jí mohu pomoci? Byla i u školní psycholožky, ale zatím moc změnu nevidím…. Pomůže, když nastolím pevný řád a budu trvat na jeho dodržování…. Zkoušela jsem to, ale měla jsem pocit, že je z toho ještě více vystresovaná a pomalejší….tak nevím, zda to je dobrá cesta… Poradíte? Děkuji moc. H.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 6 roky
Milá Hani, nepíšete, kolik let je dceři. Souhlasím s Vámi, že je pro zdraví její spánek nedostačující. Od 10 let postupně nabývá na důležitosti sebevýchova, v 15letech je již rozhodující =) ke změně je třeba vnitřní motivace… pokud ji nemá, ani vy nic moc nenaděláte… Vhodné by pro ni bylo, aby rozvíjela vztah k sobě – uvědomění si, co pro sebe chce, jak se má nepodmíněne na vnitřní úrovni ráda – možná by tomu mohli napomoci setkání pravidelná s psyhcoložkou, pokud by tím směrem byla orientovaná… Asi bych ji řekla: Tvůj život, tvoje zdraví… co za to získáváš? Přeji vše dobré