Dobrý den, hledám pomoc s problémy způsobené zřejmě mou malou sebedůvěrou a podivným sebeobrazem vytvořeným v dětství (rodiče se hádali, nesnášeli, já byla na straně maminky, otec mne nesnášel, říkal mi, že jsem neschopná, nepřitažlivá, že se nikdy nevdám, v ničem se mi nebude dařit). Dodnes se cítím velmi zranitelně neustále ve všem. Jsem ročník 1970, jsem rozvedená, mám dceru ((21) let, která je ke mně velmi kritická. V současnosti jsem ve vztahu s mužem, lékařem, se kterým jsem se seznámila přes internetovou seznamku. Po třetím setkání jsme spolu měli intimní zážitek, byli jsme lyžovat, řekl mi, že je rád, že jsme se našli a že by nejraději byl, kdybych už nemusela odjíždět. Já jsem se do něj zamilovala, imponuje mi svými schopnostmi, povoláním, vzhledem, vším. Proto jsem zřejmě nevnímala, že on mě nemiluje, jen mu vyhovuje, když za ním přes víkend přijedu. V létě jsme spolu byli na třech vodáckých zájezdech (týdenních). Po 7 měsících mi napsal, že vlastně není citově angažován, že v něm neprobouzím 1. signální soustavu. Ovšem za 2 dny mi napsal, že vlastně mu scházím a že by rád, abychom pokračovali dál. No a tak pokračujeme až dodnes. Ale já stále cítím, že on není vlastně spokojen (dost mě kritizuje – že se hrbím, jsem citově zamrzlá, tvářím se přísně, neumím vařit, neumím řídit auto, nejsem dost sportovní, vodačka ze mne nikdy nebude, na flétnu nehraju dostatečně dobře atd). Já ho přesto mám ráda a asi naivně trochu čekám, že se jednou do mě zamiluje. V únoru mi po dovolené řekl, že je to prima, že asi máme vztah jako po letech, po tom, co všechno to počáteční zamilování už vyprchalo (přičemž on ho neměl), a že jsem asi to nejlepší, co ho potkalo, či mohlo potkat. Nemohli byste mi poradit, jak mám poznat, jestli z tohoto vztahu může vzniknout "láska", jestli to může být vztah, který by nás spíš netrápil, než obohacoval? Jak mám poznat, že nezůstávám ve vztahu, který nakonec skončí jako předchozí 3 vztahy, kdy jsem se včas nepoznala, že jde o manipulativní jedince, kterým jde spíš o sebe než o vztah. Jistě bych mohla napsat víc, ale spěchám a navíc nevím, jestli vůbec s něčím takovým můžete poradit. Byla jsem už u dvou psychologů, ale těm se zdálo, že mám jen problém s odhadováním, co si kdo vlastně doopravdy myslí, že si do reakcí lidí pouze vkládám svá negativní očekávání a obraz sebe sama. Kromě toho mám spoustu dalších problémů (s prací, financemi, dcera studuje, ale ex už neposílá výivné), které se snažím řešit, ale začínám být strašně unavená a apatická. S rodinou moc nekomunikujeme, kamarádku mám jen jednu a daleko. Předem děkuji za odpověď.

Milá Renato, každému jde o sebe a mužům obzvlášt… zda je to patologický manipulátor – to jste snad již poznala… Jak se vztah bude vyvíjet, to nevím… pokud máte pocit, že vztah táhnete jen vy, pak to není v pořádku. stáhněte svou energii k sobě na regeneraci… patrně více vydáváte a doufáte, že se vám vrátí … ale tím se v reálu vyčerpáváte více a více… prostě přijměte, že nevrátí … a užívejte darů přítomnosti … ono se to těžko vyvětluje… Skutečně nevím, jak váš vztah vypadá … pokud k vám cítí pouto, jako partneři po letech, a váží si toho, je to fajn a není třeba čekat na zamilovanost… je možné užívat toho, co je… Můžete spolu navštívit poradnu… Držím palce a užívejte toho, co je.