anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. Mám kamarádku, která je teď ve druhém ročníku střední školy. Doma má docela dobré rodinné prostředí, i když její rodiče se podle vyprávění občas docela dost hádají. Od té doby co je na střední škole, tak se docela dost změnila, řekla bych k lepšímu. Dříve byla spíše hodně uzavřená, moc se s nikým nebavila a neuměla se prosadit, teď už si dokáže jít za svým. Ale při každé příležitosti nezapomene připomenout, že za její proměnu může jedna paní ( někdo ze školy, snad učitelka.. to mi nechce říct), která jí naučila se lépe prosadit, víc si věřit a podobně a je jí za to hrozně vděčná. Až sem by to bylo docela normální. Ale přijde mi, že ona se na tu dotyčnou osobu velice silně upnula. Sice říká, že v ní nalézá oporu a přátelství ( možná spíše vysněné), ale přijde mi, že dá víc na její názor, než třeba názor vlastní mámy. Nebo když se děje něco zásadního, několikrát přede mnou spíše bezmyšlenkovitě vyslovila, že se nemůžem dočkat než jí to řekne. Podle mě tohle není moc normální. Ještě ke všemu, ta paní odešla před 2 měsíci na mateřskou, a moje kamarádka ačkoli se tváří jako že nic, tak na tom byla psychicky dost blbě ( ačkoli je jedničkářka, zhoršila si v té době značně prospěch) a do dneška se s tím podle mě úplně nevyrovnala, protože při každé příležitosti si na ní vzpomene. Jak je možné, že se na ní tak upnula (dokonce se mi zdá, že jak k nějaké druhé mámě nebo tak něco), když její rodinné zázemí je dobré? Děkuji za odpověď. Přeji hezký den. Bětka

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Bětko, je fajn, že si všímáš životů kolem sebe, přemýšlíš o nich … budeš-li v tom pokračovat, zjistíš, že lidská duše je složitá, že "věci" mohou být jinak než vypadají při jednom úhlu pohledu…. Mohla bych tu rozvíjet hypotézy proč tomu tak je, nemám však pocit, že to je cílem tohoto okénka. Obecně: 1.v životě opravdu potkáváme různé lidi, kteří jsou pro nás důležití, ze setkání s nimi se můžeme mnohé naučit, mohou nás svým bytím inspirovat… 2. kamarádka si tu vazbu udělala, protože to potřebovala (proč? to nám v tuto chvíli zůstává skryto:)) V jedné větě píšeš, že na názor té paní dá více než na názor své mámy – je tedy primární pro ni samotnou vlastní úsudek a vlastní rozhodnutí..?.. (je-li tomu jinak, bylo by dobré občas si spolu popovídat o důležitosti vlastní nezávislosti… včt. nezávislosti na rodičích) Přeji schopnoust hloubky pohledu a vytrvalost při studiu života…