anonym Personál zeptal se před 16 roky
Chci vás poprosit o radu.Mám maminku 62 let a hrozné tušení, že propadla alkoholu.Já sama nepiju a tak nevím až jakou závislost může vyvolat červené víno.Má prudké změny v chování,velice hluboké deprese a žádnou radost.Přestala dbát o sebe i o domácnost, stále vyčítá a je až zlostná.Bolesti hlavy, dolních končetin, bolesti břicha a nespavost.Občas pozoruji, že zapomíná, nepamatuje si a je abnormálně lekavá.Slyší hovor i přesto, že je ticho.Nespí, nejí, kouří 60 až 80 cigaret a myslím, že 2 až 3 krabice vína ale dokáže to úžasně tajit.K lékaři zarputile odmítá jít a napadá své blízké tím, že chcem aby umřela, že nám vadí a vyhrožuje sebevraždou nebo útěkem.Má úžasného partnera, můj otec se jí snaží pomoci ale už je to beznadějné a jen se to zhoršuje.Děkuji m.m.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Miá M., to co popisujete, že prožívá vaše maminka poukazuje na kombinované psychické problémy, nevím, zda alkohol je v tomto případě důsledek nebo příčina. Patrně to nevíte ani vy. Z nějakého důvodu se maminka rozhodla žít na vlně negativity a destrukce vůči životu svému…. Mnoho toho nemůžete. Pro vás i pro tátu je důležité, naučit se to respektovat a nechat ji v podstatě vlastnímu osudu, nereagovat na vyhrožování, vydírání. Můžete zkusit dohovořit se s nějakým lékařem (nejlépe psychiatrem) na předepsání nějakých antipsychotik, ale v kombinaci s užíváním vámi zmíněných drog … hmmm… (ale trochu to pomoci může a nic se tím nezkazí…) Přiji vám i tatínkovi dost sil (nezapomeňte ani jeden na sebe a prožívání radosti v jiných oblastech života)