anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, nevím přesně jak začít… prostě mám problémy s rodiči. Pořád mi nadávají, jaký jsem zmetek, šmejd a podobné nadávky. vše podle nich dělám jen na půl a jediný co umím je prej furt jen lenošit. Pořád mi nadávají, když se chci učit, že se akorát ulívám. Vůbec je nezajímá, že mám dobrý prospěch, prej dobré známky nejsou všechno. Teď mi bude za 12 dní 18 a oznámili mi, že si mám najít byt, protože je akorát vyžírám a nechci si najít brigádu. Stále ale slyším nadávky a předhazování, že až vypadnu, tak bude klid. Mí dva sourozenci vidí, jak mi nadávají a buď se tomu smějí anebo ještě něco řeknou, co není pravda a tím mi přitíží. Máma si toho mnoho překrucuje a pořád od ní slyším, jak to bylo za ní.Má 15 letá sestra mi taky kvůli všemu nadává. Už prostě nemůžu dál, když mě už hafokrát vyhodili a když sem šla bydlet za svým přítelem, který bydlí s rodiči a má ještě 3 sourozence, řekli mi naši, že jestli se nevrátím, že na mě pošloupolicii. Vůbec nevím, co mám dělat. Prosím poraďte…

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá M., k peklu na zemi ani nepotřebujeme čerty, viď (umouněnejch dušiček tady máme dost, co to peklíčko tu dělají…) Vím, že je to pro tebe nyní těžké, pokus se udržet sílu a rozum. Shrnutí: - doma tě vyhazují, vyčítají a nenechávají tě v klidu učit - 18 let – jsi právně zodpovědná za sebe - ze zákona jsou rodiče povini tě živit po dobu přípravy na povolání do 26let(nesmíš ale přerušit studium – musí být kontinuální) - máš možnost jít bydlet k příteli - se stanovenímm výživného by ti měli pomoci úřednice na úřadu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD při MÚ) – nebo na státním zastupitelství - máš právo na to, uspořádat si život a na povolání se připravovat - policie tě moc řešit nebude – maximálně udělají zápis… Závěr: doporučuji spolupracovat konstruktivně s OSPODem nebo zastupitelstvím a nastěhovat se k příteli … budeš-li potřebovat konzultaci ohledně kontaktu s úřady či kvůli něčemu jinému, můžeš mne kontaktovat