anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, máme problém v rodině se snachou a její dcerou. Vnučce je nyní 13 let.Když se vnučka narodila, byla zdravá, ale měla problém, nespala, nejedla, plakala, později byla hodně živá. Snacha s ní neměla trpělivost, byla nervozní a všechen vztek si vylévala na ní – nechala jí i dvě hodiny plakat v postýlce, v noci málokdy jí chovala,neměla trpělivost při krmení, prostě takový přístup co řeknu, to udělá a když ne tak její chyba.Často jsem si jí brávala domů, abych ulehčila snaše a dala dítěti alespoň částečně to, co potřebovala. Když byla větší, začala chodit do školky, ale protože byla neposedná,tak prý zlobila a snacha jí často tloukla a celkově se k ní chovala hrubě – třeba dělej, hni se, už Tě mám plné zuby, dostaneš apod. To v podstatě přetrvává. Když bylo vnučce asi 7 let, začala už lépe jíst a to si zase snacha vzpoměla, že jí tolik jídla dávat nebude, protože by byla tlustá jako byla ona, a že seš jí děti budou smát. Takže jednou třeba jedla odpoledne,a protože "žrala celé odpoledne" (rodiče také), tak doma všichni jedli jenom ne vnučka, Nesměla si vzít, co bylo třeba na stole i když se s tím všichni ládovali. Myslím, že vnučka byla často nešťastná, v 10 letech začala mít snahu sebepoškozování, měla by tendenci skočit z okna a pod.Snacha jí od mala vede k tomu, aby byla samostatná – podle mě je to spíše pro to, že si chce se vším ulehčit práci. Učila se dobře, ale muselo se na ní dohlédnout, jinak by se na učení vykašlala. Mezitím začala hrát basketbal, kde má výborné výsledky, ale i tam začíná zlobit a neposlouchat. A nyní problém. Začala se kamarádit ve škole se staršími dětmi, namluvila si i na krátkou dobu chlapce a není s ní k vydržení. Je drzá, ve škole si dělá co chce,nechce poslouchat,nepořádná, (ale já tvrdím, že to vidí o snachy, která je schopná poslat i dítě do školky s nevyžehleným trikem a to nemluvím o naprosto zpřeházených věcech ve skříni), ve škole jsou na ní stížnosti. Snacha jí řeže jako psa, vnučka se na pár dní zklidní a jak něco provede tak jí snacha zase zbije. I 6tiletý vnuk řídá, že je máma na vnučku zlá.Vnučka ale nedá na mámu dopustit, pořád jí říká, jak jí má ráda, maluje jí obrázky, nyní je třeba napsala ať si užije Velikonoce a že jí má ráda, ale to že už asi máma zapoměla.K vnukovi se chová báječně. Jinak má všechno, oblečení, nějaké peníze a pod. Jak do toho něco řeknu, tak jsem samozřejmě špatná, mám ale přesto za to, že původní chyba je ve snaše, která si nenašla ten správný mateřský přístup. Jak mám na snachu působit, aby byla na vnučku hodnější a vnučka aby si zase nestavěla hlavu

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá paní Mileno, neradostné čtení… Jak sama v poslendím odstavci píšete – nemůžete na snachu v podstatě intervenovat. Vy děláte to nejlepší, co můžete, je prima, má-li vnučka milující babičku. Udržíte-li mezi sebou vztah důvěru, je to to a bude to pro život vnučky velmi cenné. Vyhrocení konfliktu mezi matkou a dcerou je v budoucnu pravděpodobně nevyhnutelné. Jedině mne napadá otázka, pozeptat se syna, jak on vnímá situaci mezi matkou a dcerou, jakou roli v té věci může udělat on… Přeji vše dobré (on i konflikt, vymezení se vnučky vůči své matce, je důležitý – lepší, než zůstat otloukánkem)