anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, může vést nesmělost až k vadnému držení těla? A nesmělost je způsobená vrozenou povahou nebo špatnou výchovou? Dále mám problém s nervozitou, je mi 16 a od střední mám problémy s nervozitou, třes rukou při písemkách či zkoušení, červenání se a jakoby se mi třese hlas. Podobný problém má i jeden můj kamarád, ale on to měl už na základní škole, ale navíc se mu dělá špatně, bolí ho žaludek ale nečervená se. Při zkoušení je mi to trapné, člověk potřebuje přemýšlet nebo počítat a vidí jak se mu klepe ruka nebo cítí jak se červená. Co s tím mám dělat? Ráda bych se toho zbavila, nevím, proč takhle přehnaně reaguji, rodiče o tom neví, ani jim to nechci říkat. Děkuji za odpověď.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Ellen, nesmělost může podpořit špatné držení těla. Vliv výchovy a "genů" se různě kombinuje… Práce na své duševní pohodě, jistotě je práce. Tak jako se učíš angličtinu s lektorem, tak by bylo dobré nalézt někoho, s kým se budeš učit pracovat na svém vnitřním světě. Hledej psychoterapeuta ve svém okolí… a třeba si domluv s rodiči, že se potřebuješ naučit lépe vystupovat před lidmi, aby tě v tom podpořili (pravděpodobně budeš potřebovat peníze na uhrazení této služby) Držím palce, aby jsi našla odvahu takový krok pro sebe udělat.