anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den. Je mi téměř až trapné se s tímto problémem svěřovat, ale myslím, že to sám nezvládám a dřív než z toho bude řádný průšvih, raději tedy píši s nadějí na pomoc. Mám dojem, že jsem velmi líný a to zejména ve svém zaměstnání při řešení pracovních úkolů. Pracuji v organizaci, kde mám dostatek prostoru pro vlastní aktivitu, nemám nad sebou nějakého striktního šéfa, který by mi diktoval nesmysly, ke všemu níže uvedenému si myslím, že se ve výsledcích i docela daří a lidé v okolí jsou s výsledky poměrně spokojení. Jenže já sám ze své činnosti dobrý pocit nemám. Řešení veškerých úkolů vždy odkládám až na poslední chvíli. Některé tím pádem ani neudělám. Sem tam se na něco nebo někoho vymluvím nebo „se zapomene“, nevšimne apod. Úkoly, které se udělat musí, řeším až „na poslední chvíli“. Mám dojem, že bez stresu nebo nějaké negativní emoce (hrozba průšvihu u vedení či spolupracovníků apod.) ani nejsem schopen něco realizovat. Vše odkládám až opravdu na poslední chvíli, kdy už musím. Jinak den pro klábosím s kolegy, pročtu na internetu, procivím „do blba“. Pochopitelně z toho pak večer, když si uvědomím jak jsem prožil den, dostávám depresi, trpím nespavostí, event. nedodělky doháním po večerech a po nocích na úkor rodiny kdy se vymlouvám na velké množství práce. Do nekonečna zažívám: „od zítřka jinak“. Nepomáhá mi rozdělit si větší úkoly na drobnější, na jednotlivé kroky, lépe plánovat. Úkoly rozdělím, rozplánuju, ale když mám začít jednotlivé kroky realizovat, tak … se mi nechce. Přichází spousta výmluv, kterým rád podléhám … „ještě si musím přečíst tohle“, „k řešení ještě musím zjisti tohle“ „ještě musím jít kolegovi povědět o zážitku z víkendu“ apod. K metodě vnitřní motivace (odměny, pozitivní představy o výsledcích) jsem nedůsledný, což je další moje chyba, ale myslím, že to jen souvisí opět s tou leností. Prosím tedy o radu s tímto problémem. Rád bych to řešil ještě před tím, než dojde k nějakému většímu problému a přijdu o zaměstnání nebo až si neustálými depresemi přivodím nějaký vážnější zdravotní problém (nejsou-li jím již problémy se spánkem). Předem děkuji za jakoukoli odpověď. Lenoch

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milý Lenochu, lenost je neřest a jako s takovu je třeba s ní nakládat… Vy máte to štěstí, že máte příležitost se s ní utkat (že nemáte nad sebou drába a dokonce nejste ani OSVČ) máte krásné tréninkové pole :). Je třeba ocenit, že v sobě máte zodpovědnost (a úkoly doma nakonec děláte) a vůli ke zlepšení. Kromě vámi zmíněné lenosti mi připadá problém se schopností vnitřní koncentrace – ruší vás potřeba být v kontaktu s vnějším světem, dostávat skrze to sebepotvrzení… S podobným problémem se se u svého klienta setkala, a tehdy velmi hezky zafungovala léčebná meditace… Přeji vám, aby vítězem jste byl vy a nikoliv "smrtelný hřích lidstva" :))