anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den paní doktorko, Více než deset let jsem žila v manželství s člověkem, který mě psychicky a částečně i fyzicky (kroucení rukama, shazování na zem…) týral. Čím dál častější ponižování a zákazy jsem mu trpěla a místo abych co nejrychleji utekla, donekonečna jsem mu utupovala, omlouvla se… Postupem let se ze mne stala roztřepaná, nevyrovnaná, lítostivá troska bez kouska sebevědomí a hrdosti, která se dennodenně obviňovala snad úplně za všechno. Stále jsem měla pocit, že se musím zlepšit, a pak si zasloužím jeho lásku a úctu. Po několika nepodařených pokusech o ukončení vztahu (včetně rozvodu) jsem se nakonec z tohoto nerovného vztahu vymanila. Po čase jsem si našla přítele, kterému jsem některé problémy svého nevydařeného manželství svěřila. Velice mi pomohl dostat se z nejhoršího, nabýt zpět sebevědomí. Po sedmiletém vztahu mi partner přiznal bezmála roční paraélní vztah s milenkou, který již ukončil. Zhroutil se mi v ten okamžik svět. Nejhorší na tom všem je, že vinu zase cítím v sobě. Pocit, že nejsem pro něj dost dobrá je silnější než rozum, který mi říká, že na vině je on. Pokud se mu na mém chování po narození dítěte něco nelíbilo (nešlo o sex), měl to řešit rozhovorem se mnou a ne útěkem k milence. Je to už více než půl roku. Zůstali jsme spolu, ale já pořád hledám svoje chyby, zase se snažím zlepšit, mám strach nesouhlasit, strach, že zase někde udělám chybu a on si najde milenku… Cvičím, úzkostně pečuji o svůj vzhled (byla více jak o 15let mladší), snažím se o to, aby byl přítel spokojený. Prosím, poraďte mi jak z toho zaběhnutého modelu chování ven. Jak zapomenout na to, co pro mne bylo tak dlouho každodenní realitou. Zapmenout samozřejmě nelze, ale vyrovnat se! Děkuji mnohokrát za radu. Alka

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Alko, hledání viníka bývá pro vztahy často zničující. Vy chcete, abyste byla milována, taková, jaká jste… on z nějakého důvodu měl roční mimomanželský vztah (proč jste se nevzali?) přiznal to až po jeho ukončení, vy jste nic nevěděla, vybral si pro další život vás… Vnímejte to!!! On to jinak v tom čase neuměl… potřeboval takovou zkušenost… Utíkání myšlenek do budoucnosti, strach z budoucnosti… vám kazí prožívání přítomnosti (třeba už nikdy nebudete štastnější než nyní…;)) Partner je svobodný – možná s vámi bude, možná ne… Pokud vy budete radostná z vlastní existence a samostatná, je větší pravděpodobnost, že budete pro partnera přitažlivá… (závislost vztahy ničí a vy jste na něm závislá)