anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, Potřebovala bych poradit,zda-li jsem normální nebo ne.Co má pamět sahá mám v hlavě utvořený imaginární svět s imaginárními přáteli.Svým imaginárním přátelům se svěřuji se svými problémy a mluvím snimi vlastně kdykoliv.Těžko se mi to popisuje.Nemluvím s nimi přímo,spíše k nim vyšlu myšlenku a oni mi odpoví(tedy odpovím si já v jejich roli).Místo toho abych trávila čas třeba venku nebo ve společnosti trávím čas hovory s nimi.Moji imaginární přátelé mají charakter,vzhled a jsou prostě dokonalí.Svěřuji se jim s problémy a oni mě nikdy nezradí a vždy pomohou.Nedávno jsem se s tím svěřila kamrádovi.Řekl mi,že se to podle něj zhoršuje.Nejdříve to byli přátelé z knížek a pohádek v pohádkovém světě,potom přišli normální lidé ve fantastickém světě a nyní se jedná o normální lidi v normálním světě.Dokonce jsem pro jednoho z nich založila email a občas si ním dopisuji.Myslíte,že se to může brát jako zhoršení,že se tito "přátelé" postupně více a více zařazují do reality?Je to normální,nebo mám vyhledat odbornou pomoc?Můžou za to třeba jen hormony a až budu starší zlepší se to (teď mi je 14 let)? Někdo mi řekl,že se může jednat o AS nebo o začínající schizofrenii a další mi naopak tvrdili,že je to normální..co s i o tom myslíte vy?

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá A., pro dospívání je fantazijní svět důležitý. Jsi schopna rozeznat, co je realita a co imaginace. To je fajn. Bylo by dobré, aby jsi věděla, proč unikáš do svého imaginárního světa, co ti chybí v reálném světě, co je v něm nesnesitelné či příliš bolestivé. Myslím, že nyní je to pro tebe zajímavá hra.. hlídej si, aby jsi nezapomínala žít tady a teď a ty světy stále uměla rozlišit. Zda budeš chtít odpovědi hledat s někým nebo sama je tvá volba. Doporučuji ti, aby tvůj kontakt s imagiárním světem probíhal před usnutím nebo když se budeš nudit při čekání na vlak apod. :) hezké dny