anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den,prosím o radu ohledně mé dcery (19),která neustále lže.Studuje střední školu a teď nám zatajila,že propadla z jednoho předmětu,protože reparát dělá příští týden tak si myslela,že se to nedozvíme.Dozvěděla jsem se to z dopisu od školy. Ohledně známek ve škole lže opakovaně a když to s ní probírám tak mi řekne ,že chce od nás mít klid.Nehorší pro mě je ta nedůvěra a to ,že jí v podstatě nevěřím skoro nic ,lhaní je opakované.Nevím jak se mám chovat,jestli si všechno (pro mě podstatné ),mám ověřovat (což mi je v jejím věku trapné).Můžete mi prosím poradit nějaký návod na přežití s notorickou lhářkou atmosféra doma je napjatá.Jinak máme doma pohodu,vždy se snažíme to nějak překonat a na další lež nejsme dost připraveni.Děkuji za váš čas A ještě dotaz nepracujete někdy v Praze?

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Carol, dcera je dospělá, měla by tedy nést důsledky svých činů. Váš vztah by měl být partnerský – tzn. mělo by být srozumitelné co za co. Nevím, zda dcera své jednání považuje za normální či si je vědoma toho, že to není zdravý postoj, jehož příčinou je nedostatek vnitřní stability, strach, závislost… to jsou faktory, se kterými by bylo možné pracovat. Máte možnost využít mediátora, psychoterapeuta k tomu, abyste společně domuvili kontrakt (cca 2-3setkání), dále vy sama zvažte, jak by se vám hodila pomoc s vnitřním smířením se s tímto procesem/stavem. Kdyby dcera chtěla změnit svůj zlozvyk, měla by s psychterapeutem pracovat i ona. Já v Praze nepracuji – místem mé působnosti je Nymburk (cca 40min. od Černého mostu) Přeji vše dobré