anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu. Mám dceru 18 let a syna 14 let, jsem 3 roky rozvedená. Dcera do 17 let žila u mne, chodila na gymnázium, dobře se učila, plánovala, že půjde na vysokou školu. Ve třetím ročníku začala kouřit, pít. Nedalo se s ní dohodnout po dobrém ani po zlém. Ignorovala naprosto vše. Neustále jsme se hádali a ona se rozhodla odejít ke svému otci, který ji spoustu věcí toleroval. Školu bohužel nedokončila a spolu se vůbec nestýkáme. Teď jsem našla cigarety u svého 14 letého syna. Nerada bych aby to dopadlo stejně jako s holkou, ale přece to nemůžu jen tolerovat a dělat že to nevidím. Zkoušela jsem si s ním promluvit, ale odkýve mi vše, ale za rohem si tu cigaretu zapálí zase. Můžete mi prosím poradit, jak se nejlépe zachovat abych nepřišla i o syna a jak mu co nelépe vysvětlit, že mu nechci stále jen něco zakazovat, ale že chci pro něho jen to dobré.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Tino, takto na dálku těžko situaci hodnotit. Obecně mne napadá, že rodič se postupně musí naučit více a více respektovat svobodu dítěte, nepřestávat balancovat mezi tolerancí, řádem, pochopením a přísností. Výchova je umění a nemyslím, že ji lze naučit přes internetovou poradnu, mám pocit, že vím příliš málo o celé situaci, abych mohla poskytnou kompletní poradu. Důležité je postupně s věkem přenášet zodpovědnost za vlastní život na dítě, nechovat se tak, necítit tak, že kouřením škodí vám, ale především sobě. Kdybyste byla z okolí, bylo by dobré domluvit si konzultaci a celou situaci probrat, nalézt nový úhel pohledu na situaci… Držím palce