Dobry den Mam problemy s pritelem. Nas vztah je v poradku, horsi se to ale kazdym dnem. Myslim, ze trpi schizofrenii. Snazila jsem se sehnat informace o ruznich psychickych poruchach online. Stale tvrdi, ze slysi hlasy, ktere rikaji, ze jeho prace za nic nestoji a ze ho nekdo chce zabit. Zacina byt paranoidni, v noci nespi, uz se takmer ani nesmeje. Az kdyz se ja snazim ho rozesmat, privezt na ine myslenky, ale to se mi nikdy nepovede na dlouho. Podezriva kolegove z prace, tvrdi, ze firma, ve ktere pracuje, se dohodla, ze ho odstrani. Tvrdi, ze slysi hlasy i doma, ze jeho sousedi jsou v tom taktez zapleteni. Je sice pravda, ze kdyz nasi sousedi mluvi, je to slyset, ale je nemozne slyset o cem mluvi. Stale dookola opakuje, ze slysi, jak nekdo rika, ze ho je potreba zabit. Ja i jeho rodina, i vsichni kolegove mu rikaji, ze to neni pravda, ze je to jen v jeho hlave. On vsak takovou moznost nechce pripustit. Je jsi naprosto jistej, ze je to pravda a jednoho dne ho nekdo zabije, nebo ublizi jeho blizkym. Jeho mama ho prijmula zajit k psychologovi. Byl tam zatim jen jednou, tvrdil, ta psychologicka je zaujata. Ja si uvedomuju, ze mu to nepomuze, pokud on nezmeni cely pristup k tomuto problemu a neprizna si, ze nejaky problem ma. Rika, ze tenhle problem ma uz pres 4 leta, ale snazil se ty hlasy ignorovat, ale uz to proste nejde. Psychologicka mu poradila, aby to ignoroval, taktez nejake dychove cviceni na zvladani stresovych situaci. Ja vsak myslim, ze ignoraci se zadny problem nevyresi. Nevim, co mam delat. Posledne dni me zada o naprosto silene veci. Chci mu pomoct, ale nechci ho podporovat v silenostech. Rekla jsem mu, ze ho popdorim, ale to co ode me zada, musi mit racionalni duvod. Nevim, jestli delam spravne, nechci mu jeste vice uskodit. Mam strach, ze jsi ublizi, nebo ublizi nekomu ze sveho okoli. Chci jse zeptat, jaky je nejlepsi pristup k lidem s takovym chovanim? Dekuji moc za vasi odpoved.

Milá L., to nevypadá dobře :(. Máte pravdu, pokud on neuvidí, že je nějaký problém na jeho straně, nelze s tím nic moc dělat. Když budete mít pocit, že ohrožuje sebe nebo někoho jiného na zdraví či životě, můžete zavolat záchranku, která by ho měla převést na psychiatrii. Bylo by dobré, abyste si předem zmapovola, kam ho ve vašem regionu odvezou a s tím zařízením navázala spolupráci. Bylo by dobré, aby alespoň začal užívat antipsychotika. Mrkněte na http://vasinasi.webnode.cz/o-nas/jak-zit-s-psychozou/ Držím palce