anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, vzhledem k tomu, že si nevím rady se situací, která nastala, moc prosím o názor, radu či pomoc. Velmi se trápím. Jsem podruhé vdaná a oba s manželem máme dvě dcery z předchozích manželství. Zatímco můj manžel s mými dcerami vychází, respektují se, já si s jeho dcerami nerozumím již delší čas.Vystupňovalo se to tak, že jsem se s nimi odmítla stýkat. Starší dcera, která již žije s přítelem, si ze mne udělala doslova služku. Její přítel rovněž. Ta mladší dcera mne troufám si říci nenávidí. Odmítá jíst pokrm, který připravím, odchází z místnosti, kde se zdržuji, ingnoruje mne a nevšímá si mne. Jsem po každé jejich návštěvě tak vystresovaná, že jsem se rozhodla se s nimi nevídat. Manžel žije v mém bytě, tudíž pravidla určuji já. Ale dochází k hádkám, konfliktům, které nás vyčerpávají oba a já se domnívám, že ničí naše manželství. Manžel trvá na tom, že jsou to jeho děti, bude se s nimi vídat i beze mne, někde jinde. Nyní se vídají v domku, který zdědil, opravuje ho, ale tak za asi rok, uvažuje o prodeji, protože si chceme pořídit společně rodinný dům. A tohle mne děsí. Přestala jsem o budoucnosti mluvit, nereaguji nijak na řeči o domečku a… trápím se. Nesouhlasím s tím, aby se mi jeho dcery do domu nastěhovaly a já byla zlodějem ve vlastním domě. Manžel to ví, tvrdí, že to bude respektovat, ale já mu nevěřím. Domnívám se, že za tím vším je jeho matka, která to vše zpovzdálí řídí. Zejména se snaží, aby manžel dcerám vše toleroval, finančně je podporoval. Stále slyším, že to je přece jeho krev. Vidím na manželovi, že je nešťastný, proto navštívil psycholožku, která mne ale nepotěšila. Řekla mu, že by měl přemýšlet, zda v takovém vztahu setrvat, když netoleruji jeho děti. Já jsem stále více přesvědčena, že je to manželova vina, protože dovolil, aby se jeho dcery takto ke mně chovaly. Já své dcery vedu jinak. Proto prosím o názor či radu, jaký bych měla zaujmout postoj, protože se obávám, že to není naposledy, kdy to budu opět muset řešit. Moc Vám děkuji a budu se těšit na odpověď. Katka

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá neopičko;), ono principů na harmonické soužití "druhých manželství" je několik. Jedno z nich je, že děti z předchozíhovztahu je třeba respektovat, další pravidlo je, že partner má exkluzivní postavení, děti (a obzvlášt dospělé) mají respektovat životního partnera rodiče. Když nefunguje jeden z těchto axiomů, celá síť je velmi vratká. Rozhodující roli v tom má váš partner. Doporučuji mu, aby navštívil rodinné konstelace u Jana Bílého nebo Bhagata (ty semináře se liší od mnoha jiných se stejným názvem). Seminář můžete navštívit spolu, bylo by to hezké a užitečné.