anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den,mám 18-ti letou dceru.Jsme úplně běžná rodina,ani bohatí ani chudí,jsme s manželem spolu 19-tý rok.Vychovaly jsme spolu jeho syna(23 let) z prvního manželství a spolu máme tři dcery,18,12, a 5 let.Vychováváme děti z láskou a snažíme se jim vštípit jen dobré mravy.Letos v lednu,kdy dceři bylo ještě 17let se seznámila s chlapcem.Do té doby navštěvovala zdravotní školu,třetí ročník.Již 15.1 ukradla ve škole několik věcí.Když mi volali ze školy co se stalo sama jsem na dceru zavolala policii,aby věci vrátila.Při tomto incidentu jsme u ní našli i nádobíčko na užívání pervitinu,který tedy kouří přes alobal.Od té doby nám všem i tedy dceři nastalo peklo na zemi.Od vykradení všech našich cenností doma,přes okrádání její mladší sestry,příbuzných a vyloučení ze školy,umístění do diagnostického ústavu(sice jen na dva měsíce)ale přece.,přesto všechno naše dcera nadále užívá s přestávkami pervitin.Po psychologických testech v ústavu nám řekli,že je velice závislá na svým příteli a že má nutkání mu pomoci(abych vám přiblížila jejího přítele:18 let,od 12-ti let po ústavech,vyrůstá v rodině,kde babi s dědou vaří a prodávají pervitin,jeho matka ho užívá také,jeho sourozenci jsou postižení,jelikož v jeho rodině se objevil kdysi i inces.On sám věčně někoho přepadá a okrádá,ale v našem státě se nic proti tomu nedělá).V červenci dosáhla plnoletosti a mi jsme zůstali úplně bezmocní.Čím déle to trvá tím jsme s manželem vyčerpanější a stále více bezmocnější.Má dcera v tuto dobu sem tam zajde za mou maminkou a to většinou když jí fyzicke napadne její přítel.Do toho všeho mi dcera oznámila že je s ním těhotná.Ztratila veškerou zodpovědnost,přestala fungovat jako normální člověk.Nemá pojem o čase o datumu,celé dny se jen potuluje po městě nebo po hernách.Vůbec jí nepoznáváme,objeví se jednou za 14dní,že chce zpět do školy,když jsem jí domluvila školu v její přítomnosti už zase nepřišla.Ted zas že chce na potrat ale na domluvenou schůzku opět nepřišla.Pokud je doma vykládá že už takový život nechce,ale jen je 3 hodiny bez něj už ho jde vyhledávat.Jakmile je s ním on jí velice snadno ovládá a popichuje proti nám.Chci jen poradit jak s ní mám komunikovat,protože už jsme s manželem v takovém stavu,že když s ní chceme mluvit vjede do nás vztek a nemůžem už najít společnou cestu,protože pořád jen dává naději a pak nám jí zase bere.Jsme zoufalí a čekáme jestli pochopí do čeho spadla.Byla to bezvadná holka,oblíbená v kolektivech,ale slušná ,neprovokativní typ,co spíš mezi klukama posedávala v rohu.Obyčejná holka.nevíme kde se to zlomilo,v ústavu nám řekli že má sklony k pomání lidstvu,to mi jsme věděli proto byla na zdravotní škole -obor sociální péče,ona sama měla takovým jako je nyní ona sama pomáhat dostat se s tý špíny ven.Pokud máte nějakou radu jak s ní komunikovat nebo nekomunikovat prosím poradte.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá mamino3, chápu váš vztek či spíše bolest. Co vám mohu říci jiného, než že je třeba se smířit s tím, jaký život, osud si dcera vybrala, dostat se do role pozorovatele a na "naději neskákat". Vím, že je to těžké, bývá dobré tuto starost sdílet s rodiči, kteří to také znají (http://www.sananim.cz/). Můžete si přečíst knihu Matka Davida S. (může být pro vás inspirací a odpovědí na vznesené otázky). Nevím, zda jste pochopili, že dcera bez léčení (nejprve detox a pak komunitní léčebna), se do normálního života nedokáže vrátit (na 90%). (Můžete zvážit žádost o svěření vnoučete do péče.)