Vážená paní Mgr. Štěpánková, děkuji za možnost rychlé, přímé a bezplatné možnosti se s Vámi poradit na partnerké téma. Vezmu to zkrátka: Cca 4 roky jsem ve vztahu s rozvedenou ženou (34 let, dvě děti 9 a 12). Já jsem svobodný a bezdětný (32 let). Když jsme se potkali, bylo hned patrné, že se potřebujeme – oba jsme si potřebovali "zahojit své rány" a mít se o koho opřít. Už tehdy jsem jí (může to znít nepěkně) občas připomněl, že je to dočasný vztah. Prošli jsme několika pokusy o rozchod, ale jako bysme byli na sebe nějak napojení (závislí) – vždy byl výsledek stejný, tj. zůstali jsme spolu. Z mých důvodů nebýt v tomto svazku natrvalo se stalo tabu a já ji z ohleduplnosti nechtěl připomínkami zraňovat. Faktem zůstává, že v myšlenkách jsem byl častokrát jinde. Ne že bychom se neměli rádi, ale zkrátka jsem neviděl perspektivu, stále se mi na mysl svírala představa svobodné, mladší bezdětné partnerky. Nyní jsem potkal ženu, o kterou stojím a na to konto došlo k rozkolu v našem vztahu. Ona na mě velmi miluje (chce se mi říct, že na mě visí), spojuje se mnou smysluplnost života… opět mi "udělala nabídku ze srdce", jakoby nepochopila, že mě tento vztah nedostatečně naplňuje. Otázka zní, jak ji odmítnout a ranit co nejméně. Je velmi citově založená a při rozvodu si prošla osobním peklem. Dodnes je podle mého traumatizovaná. Svého času mi vyhrožovala i sebevraždou a nyní přestala jíst. Je pro mě těžké vidět, jak trpí. Nevím, co si s ní počít… Mám o ni starost. Nutno dodat, že jsou v tom tak trochu i děti – mám s nimi výborný vztah a rád bych, aby zůstaly součástí mého života. O to je celá situace komplikovanější. Mnohokrát Vám děkuji za radu. (příp. kopii prosím laskavě zaslat i na můj mail ) Přeju Vám vše dobré. Václav

Milý Václave, vztahy jsou věc složitá a křehká, docela by mne zajímalo, zda z této životní zkušenosti uděláte nějaké poučení… např. že ke vztahu patří zodpovědnost, že hrát si sirkami ve stohu opravdu zvyšuje pravděpodobnost vzniku požáru…že lízání ran není důvodem k erotickému milostnému partnerství, že zahojit se musí každý sám… Partnerka brala váš vztah vážněji než vy… teď se holt bude muset poprat s touto skutečností. Je třeba se rozloučit důstojně. Neporadím vám konkrétní průběh, protže nevím, jak situaci bude zvládat partnerka, zda pro ni bude přijatelné, abyste zůstal v kontaktu s jejími dětmi… to ukáže průběh… je možné, že pro ni bude nejlepší, když se kontakt zcela přeruší (to, že budete v té věci důsledný, může pro ni být pomocí)