anonym Personál zeptal se před 13 roky
Dobrý den, je mi 14 let. Už asi 4 měsíce mě trápí nespavost. Do postele si lehám vždy okolo deváté hodiny večer a před spaním si čtu. Dny, které nespím se střídají se dny, které spím (těch co nespím je více). Před spaním se snažím "počítat ovečky", ale někdy musím myslet na věci, které se mi staly ten den (nejde mi na to přestat myslet). Stejně dlouhou dobu (asi 4 měsíce) mě trápí bolesti pravé nohy. V celé noze (od lýtka po stehno) mám divné pocity, jako by mi v ní probíhaly elektrické impulzy, nebo jako kdyby se mi stahovaly svaly. Během těch čtyř měsíců se bolesti trochu zlepšili, už nejsou tak hrozné. Ale pořád tam jsou. Kávu ani alkohol nepiju, nekouřím, nestresuji se (v rodině je to v pořádku, ve škole mám samé jedničky, kamarády mám…), nejím příliš (k večeři mám většinou teplé jídlo okolo 18. hodiny (chodím spát v devět hodin večer), nebo jenom jogurt a jiná lehká jídla. Během dne se nepřejídám, cvičím pravidelně každý den 15 minut, učím se, jsem na počítači, ve škole… Opravdu už nevím, co může způsobovat mou nespavost. Dočetla jsem se, že spousta lidí má syndrom neklidných nohou, a napadlo mě, že to je možná to, co mám s nohou. Proto se ptám Vás, a byla bych ráda, kdyby se mé problémy konečně vyřešily.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 13 roky
Milá Lady, oceňuji tvůj vyvážený přístup k životu. Zvláštní pocity v noze mohou souviset s nedostatkem nějakého minerálu např. hořčíku, zinku či vitamínů ze skupiny B. Ohledně nespavosti je dobré dospat se klidně odpoledne… Ta obecná doporučení ohledně usínání patrně dodržuješ (včt. čerstvého vzduchu) – součástí je umět se odevzdat, vypnout levou, racionální hemisféru a přejít do snění, tzn. neřešit, neanalizovat, ale představovat si, něco pěkného, snít… Mnohým pomohlo naučit se relaxovat… např.:https://rovena.info/lecebna-meditace-cesta-k-osobni-sile.html